Rabu, 4 Januari 2012

Perbaiki Sistem Pengurusan PLKN



Dari laman web Aduan Rakyat Online - 4 Jan 2012 .
Saya merupakan salah seorang ahli keluarga yang agak terkilan dengan sistem pengambilan dan pengurusan pihak yang berkenaan. Antara permasalahan yang ketara saya lihat adalah seperti berikut:

Alamat surat menyurat segelintir peserta tidak di uruskan dengan betul, di mana kelewatan menuntut surat yang di ajukan.

Impak nya peserta berkemungkinan tidak mempunyai masa untuk menyediakan segala keperluan yang di perlukan oleh pihak penganjur. Diharapkan pihak berkenaan mengambil serius tentang perihal sebegini.

Sekiranya peserta tidak dapat menghadirkan diri jangan menyalahkan mereka 100%. Ini kerana berkemungkinan peserta tidak mendapat surat tawaran tepat pada waktunya.

Permasalahan ini akan lebih sukar sekiranya ia nya berlaku kepada peserta berada di luar bandar dan kurang kemampuan dari aspek kewangan.

Syarat-syarat untuk memberi pelepasan cuti kepada peserta di mana saya di maklumkan bahawa Ibu Bapa/ Penjaga peserta perlu datang ke kem latihan PLKN di mana anak-anak mereka di tempatkan hanya sekadar untuk menandatangani borang cuti. Adakah itu sangat perlu?

Tidakkah pihak penganjur memikirkan kesulitan yang ibu bapa/penjaga alami untuk menuju ke tempat tersebut (Sekiranya ia nya jauh) dan aspek masa tidak mengizinkan?

Disini saya sarankan pihak penganjur haruslah mengambil ikthiar lain. Ini kerana tidak semua ibu bapa mampu untuk melaksanakan syarat-syarat yang di kemukakan.

Kenapa tidak hubungi ibu bapa/penjaga peserta melalui telefon untuk memastikan kebenaran/bukti yang ibu bapa/penjaga peserta telah memberi persetujuan.

Misal kata peserta gagal untuk menghadirkan diri ke latihan khidmat negara yang di anjurkan, di mana saya di fahamkan akan di kenakan tindakan oleh pihak PLKN.

Renungkan di sini, adakah ianya merupakan 100% kesalahan peserta jika alamat surat menyurat tersesat ke tempat lain dan tidak dapat di jejaki?

Kenapa pihak penganjur tidak menghantar surat tawaran tersebut terus sahaja ke alamat sekolah terakhir peserta sahaja agar lebih senang di cari dan pengurusannya lebih cepat?

Saya merayu kepada pihak penganjur agar lebih meneliti segala permasalahan yang saya kemukakan ini. Ini kerana ianya akan menambahkan lagi kesulitan untuk peserta menyertai program latihan yang sememangnya berfaedah untuk anak muda masyarakat kita di mana mereka merupakan pemangkin kepada pembangunan negara.

Masalah ini akan lebih jelas, terutama sekali mereka yang berada di luar bandar, keluarga yang kurang kemampuan dari aspek kewangan, ibu bapa yang buta huruf, keluarga yang tidak mempunyai masa menguruskan hal.

Permaslahan ini akan membebankan kedua-dua belah pihak.

Saya akhiri dengan ucapan ribuan terima kasih atas perhatian pihak tuan/puan ke atas aduan saya ini. Di harapkan pihak tuan/puan yang berkenaan mengambil serius akan aduan yang saya kemukakan ini.

By: WGCH

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/perbaiki-sistem-pengurusan-plkn

Tiada ulasan:

Catat Ulasan